tillbaka

Intervju

Parship.se

Intervju med:

Peter F. Schmid VD för PARSHIP

fra 14.08.2011



Intresserad?

Peter F. Schmid är sedan 2009 VD för PARSHIP. I en stor intervju med dejting-experten.se svarade företagets trevlige chef på våra frågor.

Hur känns det att vara VD nummer 1 i Europa?

Peter: Tack, bra. Med över 10 miljoner medlemmar i Europa och vinst för tionde året i rad ligger PARSHIP fortfarande bland de bästa. Men den stora utmaningen är att hålla sig kvar på toppen. Konkurrensen sover aldrig.

Det är ett bra talesätt. Hur kommer du att hålla PARSHIP kvar på toppen?

Peter: Först och främst måste vi fortsätta att utveckla det som tydligt skiljer oss från alla andra konkurrenter: PARSHIP-principen®. Detta system är helt enkelt väldigt bra. Det hjälper våra medlemmar att närma sig sin potentiala själsfrände med hjälp av vetenskapliga metoder. Ett system med en sådan prestigefylld vetenskaplig bakgrund är unikt för oss. Det är på grund av detta, som vi har anställt nationella och internationella toppsykologer för att hjälpa oss med att utveckla PARSHIP-principen®. Ingen annan konkurrent kan hävda att de har något liknande att komma med.

Är systemet verkligen så bra?

Peter: Enligt min mening är systemet helt klart det bästa på marknaden. Ingen annan konkurrent kan uppvisa lika höga framgångsresultat som vi har - och systemet blir allt mer exakt och bättre. Bara vi kan säga att vi har sammanfört fler par än alla andra operatörer. Det är vi stolta över.

Vad tycker du om konkurrenternas system?

Peter: Jag tänker inte säga något illa om det konkurrenterna gör. Även där lägger man ner mycket tid på utveckling av sådana metoder. Men en sak är säker: Endast i ett fåtal fall uppnår kopian någon gång originalets kvalitet. Och när originalet ständigt förbättras, som på PARSHIP.se, är det nästan omöjligt.

Vad är det för speciellt med svensk nätdejting?

Peter: Svenskarna har behövt lite tid för att acceptera dejtingsajter. Den processen är nu klar. Varje dag ser vi en ökning av antalet medlemmar. I Sverige har PARSHIP cirka 350.000 användare och är därmed ledande på marknaden. Något man lägger märke till, är att svenskarna är väldigt ärliga i sina profiler. Detta skiljer sig till exempel från sydliga länder, där man ofta förbättrar lite.

Vad motiverar dig till att ständigt förbättra PARSHIP.se?

Peter: Med tiden inser man mer och mer, att ett bra arbete kan ha en positiv inverkan på tusentals människoliv. Ett exempel: En vän till min fru fick reda på vad jag jobbar med och berättade att hon också hade haft framgång med PARSHIP. Tack vare PARSHIP-principen® hittade hon den rätte och har nu två barn med honom. Sådana historier visar mig att jag lägger ner min energi på rätt sak.

Har du själv testat PARSHIP ordentligt?

Peter: Naturligtvis, men bara av yrkesmässiga skäl. Jag är mycket lyckligt gift.

En provokativ fråga: Hur gör du för att sätta dig in i dina kunders situation?

Peter: Det behöver du inte oroa dig för. Jag minns mina perioder som singel mycket väl. Dessutom  får jag regelbundet råd från ensamstående kvinnor och män i min vänkrets.

Ditt huvudkontor ligger i Tyskland. Hur gör du för att sätta fingret på de svenska singlarnas puls?

Peter: Vi får många positiva kommentarer via kontaktfunktionen på PARSHIP.se. Vi drar sedan mycket genomtänkta slutsatser, baserade på denna positiva och enstaka negativa feedback. Dessutom har vi också medarbetare i Sverige. Oroa dig inte, vi tar del av svenskarnas önskemål.

När kunderna hör av sig till oss och klagar på PARSHIP.se - vilket händer relativt sällan - då handlar det om att många medlemmar skickar premium-meddelanden, men att de bara kan förvänta sig svar från de som också har betalat för det. Hur bedömer du det?

Peter: Detta är vi väl medvetna om. Dock bör man också känna till, att just denna mekanism leder till det faktum att PARSHIP.se har så många betalande och därmed aktiva medlemmar i databasen. Detta är grundläggande för bra, individuella partnerförslag och en i slutändan lyckad sökning.

Hur bedömer du utbudet hos PARSHIP.se när det handlar om "nyskapande"?

Peter: Vårt mål är att regelbundet förse våra kunder med nya funktioner, för att göra sökandet efter en partner enklare och bekvämare. Under de senaste åren har vi genomfört flera framgångsrika förändringar när det gäller design, användbarhet och matchning. Vi hör dock inte till de operatörer som kommer med något nytt varje vecka, bara för att ge intryck av ett "nyskapande". Varje funktion som finns på vår sajt har noggrant testats innan. Det är det som utgör vår kvalitet.

Kan du avsluta med ett tips för singlarna på PARSHIP.se och andra, som kanske vill bli en av dem?

Peter: Den som är allvarligt intresserad av ett nytt förhållande, borde inte nöja sig med medelmåttighet. Hos oss kan singlar i alla åldrar registrera sig gratis, skapa sig en uppfattning om vårt företag och göra vårt personlighetstest. Vi får mycket positiv feedback och det sporrar oss till att bli ännu bättre. Oavsett om singlarna är intresserade av att bli kunder hos PARSHIP.se eller inte, önskar jag alla lycka till med att hitta en partner!

Tack för samtalet. Vi önskar dig och PARSHIP.se lycka till!

 


Intresserad?

Vem har skrivit det?

Margareta Lund
Sedan 2008 övervakar hon online dating scenen i Norden och ses av media som en av de ledande experter på området.

Har du frågor eller synpunkter?
Kontakta henne!

Top