tillbaka

Intervju

AshleyMadison.com

Intervju med:

Christoph Kraemer Country Manager Ashley Madison

fra 14.06.2013



Intresserad?

Otrohetssajten AshleyMadison.com etablerades i Kanada år 2002 av kanadensaren Noel Biederman och har idag 16 miljoner medlemmar i hela världen som söker organiserade snedsprång och affärer. Här är man, enligt Christoph Kraemer, på diskret jakt efter en ångande affär - som ett komplement till ens lite trötta äktenskap, ett förhållande som har tappat gnistan eller som singel.

Och den tyskfödde Kraemer borde veta vad han talar om. Han är Country Manager på Ashley Madison och har hela Sverige som sitt arbetsområde. Som talesman för Europa är han dessutom ansvarig för de fräcka reklamkampanjerna som denna otrohetssajt lanserar.

Den som verkligen har gjort erfarenheten att ha en affär, kan därefter ofta uppskatta äktenskapet ännu mer. Det är ju lätt hänt, att ett förhållande blir till rutin.

Christoph Kraemer, finns det verkligen ett faktiskt behov av otrohetssajter i dagens samhälle?

Christoph: Vi är själva förvånade över, positivt överraskade naturligtvis, hur stort accepterandet av Ashley Madison är i alla länder, och då menar vi så olika länder som Finland och Argentina. Tydligen finns det ett behov för otrohetssajter, ett behov som har varit undertryckt under en lång tid.

I vilka länder är otrohetssajter som Ashley Madison särskilt populära?

Christoph: Historiskt sett, är naturligtvis USA och Kanada de viktigaste marknaderna. Internationellt är Australien vår näst viktigaste marknad, direkt efter USA och Kanada, vilket jag alltid tycker är mycket förvånande eftersom landet bara har 25 miljoner invånare. Därefter är Brasilien naturligtvis en stark marknad, vilket dock inte är förvånande med en befolkning på nästan 300 miljoner.

Förvånande nog ligger den spanska versionen av AshleyMadison.com på topp i Europa. Bara ett och ett halvt år efter lanseringen hade vi redan 570.000 spanska medlemmar. Ashley Madison är helt resistent mot kriser, vi växer även under den ekonomiska krisen! Före 2007 hade Spanien det högsta antalet skilsmässor i Europa. Under de senaste fem åren, sedan krisens början, har antalet skilsmässor minskat snabbt. Människor tar sig en extra funderare över om de verkligen måste skiljas, helt enkelt på grund av den ekonomiska situationen. Och eftersom mycket talar emot en separation, främst av ekonomiska skäl, är då den självklara lösningen att vara otrogen.

Så otrohet istället för skilsmässa, eftersom det är billigare?

Christoph: Exakt. Det är också en av våra rubriker "När skilsmässa inte är ett alternativ".

Och då ska otrohetssajter faktiskt kunna bidra till att få äktenskapet i balans igen?

Christoph: Vi får ofta e-post från medlemmar som säger att tack vare den affär som hen hade på Ashley Madison, insåg hen värdet av förhållandet eller äktenskapet därhemma. Ibland intalar man sig att man behöver något nytt och uppskattar kanske inte det man har haft i 5 eller 10 år i ett äktenskap. Den som faktiskt har gjort erfarenheten av att ha en affär, kan ofta därefter verkligen uppskatta äktenskapet. Det är sorgligt att se hur lätt vissa förhållanden blir till rutin.

Men även det kan man säkert lära sig av otrohet, nämligen att man måste göra något för ett långsiktigt förhållande, så att inte sista utvägen bara blir otrohetssajter eller en separation, vilket faktiskt är ännu mer dramatiskt.

Bortsett från den ekonomiska krisen - varför är otrohetssajter som Ashley Madison så populära?

Christoph: För att förklara detta, brukar jag alltid hänvisa till sociologiska och biologiska studier. Sociologer är överens om att, oberoende av vilket land det handlar om, mer än hälften av befolkningen är otrogen åtminstone en gång i livet. Det finns över 36 miljoner gifta par i Sverige; vår potential är alltså rent matematiskt sett flera gånger högre än för de enskilda dejtingsajterna, eftersom endast 7 miljoner potentiella kunder, dvs. singlar, söker en ny partner!

Alla biologiska undersökningar jag känner till om temat trohet har också kommit fram till att monogami är onaturligt och att människan inte är monogam till sin natur. Detta gäller för både män och kvinnor.

Ashley Madisons reklaminslag: "När en älskare inte räcker..."

Kan det vara så, att framför allt människor här i Sverige faktiskt inte är mogna för ett "öppet förhållande", vilket man ofta praktiserar i lesbiska och homosexuella relationer? Och är inte denna "omognad" just den lucka som otrohetssajter som Ashley Madison fyller?

Christoph: Det är en intressant tanke. Ashley Madison leder hen faktiskt lite längre: Om du inte är mogen för ett öppet förhållande, sköt då din hemliga affär perfekt. Det är precis vår strategi - vi säger att, om du bestämmer dig för att ha en affär så gör det på ett riktigt sätt och se till att det är den perfekta affären.

Håll alltså händerna borta från kollegor och chefer, och titta inte runt bland dina vänner, eftersom det oftast leder till katastrof - en dag kommer hemligheten som regel ut. Och även om affären med en kollega inte avslöjas, så blir arbetsklimatet oftast oacceptabelt när affären tar slut. Vi rekommenderar därför att du håller din otrohet utanför de två cirklarna "arbete" och "vänner" och ser till att den inte upptäcks.

Vilken roll spelar diskretion?

Christoph: Diskretion är högsta prioritet för oss, och det av goda skäl. Särskilt i USA är det vanligt med skilsmässor som ett resultat av oförsiktighet, där intim information görs offentlig på sociala nätverk som Facebook och orsakar psykisk smärta, förolämpningar eller obehagliga avslöjanden. Kvinnor är förresten mycket mer försiktiga när det gäller att hemlighålla otrohet, män beter sig istället ofta mer tanklöst.

Får ni också höra om framgångshistorier och lyckliga affärer?

Christoph: Ja, det var till exempel en bisarr historia med två medlemmar som lärde känna varandra på Ashley Madison och blev riktigt förälskade, skilde sig från sina makar och nu är lyckligt gifta med varandra.

...tills de återkommer för nästa omgång på Ashley Madison om några år?

Christoph: (ler och dra upp ena ögonbrynet): Vi hade också en gång en herre på 72 år, som klagade över att han dök aldrig upp i sökparametrarna hos kvinnorna, eftersom Ashley Madison hade satt den övre gränsen i systemet till 65 år. Det var en läroprocess för oss att vi, tack vare viagra, även har en publik som är 70+. Numera har vi höjt åldersgränsen.

Vilken är då genomsnittsåldern för medlemmarna på Ashley Madison? Är det män och kvinnor i medelåldern, som är gifta?

Christoph: Män är mestadels 40-45 år och 85-90% av dem är gifta eller lever i ett förhållande, så där är singelandelen liten. För kvinnor är genomsnittsåldern något lägre, med 33-37 år. Där har vi också en högre andel singlar, mellan 27 och 33%.

Singelkvinnorna på otrohetssajter som Ashley Madison är - ett nytt socialt fenomen - ofta ensamstående föräldrar eller karriärkvinnor med andra prioriteringar i livet och för vilka ett förhållande med en man mer skulle vara en börda. För kvinnor som av någon anledning säger att de inte vill ha en relation, är det naturligtvis mycket lättare att hantera en redan uppbunden man än en singelman som skulle kunna förälska sig och vilja ha mer än en affär.

Skillnaden mellan otrohetssajter och casual dating är ju inte så entydig, här och där hittar man både redan uppbundna och singlar. Var skulle du säga att det finns en kvalitativ skillnad?

Christoph: Det finns faktiskt en tydlig differentiator. Casual dating handlar enbart om sex, där är sökandet tydligt fokuserat på sexuella paramentrar. På Ashley Madison handlar det naturligtvis också om sex - alla vägar bär till Rom - men där går det lite annorlunda till. På den manliga sidan handlar det till att börja med om sexuella erövringar. Men ofta stannar det inte bara vid sex, utan här ingår även "mjuka färdigheter" vilket alltså ger en mer komplex erotisk relation på en ganska känslomässig nivå. Detta är för kvinnor oftast viktigt redan från början.

Den som enbart söker sex, kommer förmodligen att ha svårt att hitta det på Ashley Madison. En affär kräver mer engagemang och är mer personlig än de snabba sexkontakter som erbjuds på många andra otrohetssajter. Och därför blir en fling på Ashley Madison ofta inte bara en kort affär, utan snarare en längre och varaktig historia.

Har ni undersökt, hur länge en genomsnittlig affär varar på ashleymadison.com?

Christoph: Enligt vår statistik har kvinnorna på Ashley Madison i genomsnitt en otrohetspartner per år, och män oftast två.

Parallellt eller efter varandra?Kraemer (skrattar) Nej, nej, absolut efter varandra.

Och hur länge stannar medlemmarna i genomsnitt på Ashley Madison?

Christoph: Tja, här är vi nu sedan över två år och antalet profiler som har raderats är verkligen minimalt, bara runt 1%.

Vi har gjort den erfarenheten, att folk alltid kommer tillbaka. Detta stöds ju också av det faktum att vi inte har något abonnemang, utan ett flexibelt kreditpoängsystem - och de kreditpoängen förfaller inte så man har tid på sig.

Är det inte väldigt frestande, att istället för att ta itu med problemen i äktenskapet eller förhållandet, registrera sig på otrohetssajter och undvika det nödvändiga arbete ett förhållande kräver?

Christoph: Definitivt. Jag tror att en långvarig affär är ett tecken på att något grundläggande i förhållandet inte längre stämmer. Affären kan ibland naturligtvis också vara den utlösande faktorn att man för första gången uppfattar att något är fel i äktenskapet eller förhållandet, vilket man hittills av rädsla för konsekvenserna eller av ren bekvämlighet kanske har förträngt. Det är dock en illusion att tro att en enda förhållande kan vara lika uppfyllande under ett helt liv. Och ändå: Otrohet kan hända vem som helst, och behöver inte betyda slutet på ett längre förhållande som har en helt annan roll än en affär.

Så bisarrt det än kan låta, Ashley Madison förespråkar i tips och guider för medlemmarna inställningen: "Arbeta på ditt äktenskap och fundera noga över, vad som motiverar dig till att söka en affär". Och om du gör det, kan det faktiskt vara det första steget till att förbättra ditt förhållande därhemma.

I Europa, även på Ashley Madison i Sverige, upprör ni ibland med provocerande reklamkampanjer. Bland annat med affischkampanjer där vissa kändisar hängs ut för att de har varit otrogna. Står reklamutgifterna för sådana dyra kampanjer i relation till vinsten som Ashley Madison uppnår med detta?

Christoph: Det är både och - varumärket marknadsförs och samtidigt upplyser vi också människor om temat otrohetssajter. När vi kritiseras för våra reklamkampanjer roar det mig alltid, eftersom jag tycker att det handlar om ren avundsjuka. Rent reklam- och marknadstekniskt är våra kampanjer förstklassiga. Och varje kampanj genererar en avkastning på mellan 200 och 500% genom både nya medlemsregistreringar och intäkter!

Och att vi hänger offentliga personer på "skampålen" har också som mål, att exponera den dubbelmoral och det hyckleri som ofta odlas i samhället . Dessutom visar vi att otrohet är ett mycket vanligt fenomen som finns i alla samhällsklasser och som även omfattar förebilder och kändisar. Vi kommer helt säkert aldrig att få ett Nobelpris, men vi bjuder ändå på en bit socialt engagerad kritik!

Genererar ni med denna form av marknadsföring även många nya medlemmar?

Christoph: Inga annonser vi publicerar kommer någonsin att få människor att vara otrogna, om de inte redan har fattat det beslutet själva.

Är dessa provokativa kampanjer begränsade till Europa, eller använder Ashley Madison i USA och Sydamerika sig också av denna polariseringseffekt?

Christoph: En av våra mest spektakulära mediekampanjer var faktiskt affischen med den forne spanske kungen Juan Carlos, tillsammans med de framstående utländska otrohetsbenägna prins Charles och Bill Clinton. Affischen hängde bara tre timmar på en välkänd shoppinggata i Madrid och ledde till över 200 miljoner mediekontakter i hela Europa!

Detta fungerar också i USA, där vi under presidentvalet hyrde en stor billboardskylt i Boston och tog upp skattefrågorna kring kandidaten Mitt Romney, under parollen "If it is ok to cheat on taxes, why should it not be ok to cheat on AshleyMadison.com?"(dvs.: Om det är ok att fuska med skatter, varför är det då inte ok att fuska på AshleyMadison?)

I Tyskland förde ni under en längre tid en ibland hetsig debatt om otrohetssajter med brodern Paul Terwitte från Kapucinorden. Hur ser du på denna tvist om de moraliska konsekvenserna av otrohet - som en filosofisk principiell diskussion om värden som lojalitet, kärlek och äktenskap, eller som lysande marknadsföring för Ashley Madison?

Christoph (road:)) Ja, det var mycket trevligt att prata med honom och att debattera. Om du läser i Bibeln, kommer du att hitta flera exempel på polygami. Vi hade alltså definitivt tillräckligt med diskussionsmaterial att komma med.

Låt oss prata om det egensinniga namnet på er otrohetssajt: Ashley och Madison var 2001 två mycket populära flicknamn bland amerikaner och tanken var att kvinnor skulle kunna identifiera sig med namnet på sajten. Fungerar det även i Sverige? Här kan ju ingen komma ihåg namnet, än mindre skriva det ordentligt! Kraemer: Tja, ta bara det berömda exemplet med Häagen-Dazs... det namnet känner nu varje modernt hushåll till och alla förknippar det med underbart god glass. Detsamma gäller för oss, vi har medvetet inte valt nya namn, även på grund av den internationella potentialen. I början är det alltid en utmaning, men idag glömmer ingen vårt namn längre.

Var är det då lättare att locka kvinnliga medlemmar till otrohetssajter, i Europa eller i USA?

Christoph: Det är helt klart enklare i Europa. Medan vi har en kvinnoandel på omkring 30% på AshleyMadison i USA, är den i Europa upp till 35%. Europeiska kvinnor har mycket snabbare kunnat identifiera sig med de två berömda amerikanska flicknamnen än amerikanerna! Den högsta andelen kvinnliga medlemmar har vi dock i Australien - där är den 40%.

Och hur skyddas medlemmarna på Ashley Madison från kriminella?

Christoph: Det finns ett helt kundtjänstteam som analyserar medlemmarnas profiler och ser till att inga professionella damer infiltrerar sig hos oss. Tvivelaktiga profiler använder sig även ofta av ett specifikt språk, genom vilket man kan filtrera bort professionella aktörer och oseriösa användare.

En viktig del av vår verksamhet är den information vi ger till våra användare. När det exempelvis gäller det första mötet råder vi dig definitivt att först träffas på ett café eller en offentlig plats, och att som kvinna involvera en vän genom att enas om ett kort säkerhets-SMS eller liknande.

Som alltid, avslutar vi med vår favoritfråga: Var ser du Ashley Madison om fem år?

Christoph: Som företag, är det tydligt att utvecklingen går i riktning mot internationalisering. För närvarande står USA för två tredjedelar av omsatsen. Detta vill vi i framtiden kunna vända på och uppnå utanför Amerika. Vi vill dessutom genom framtida presskampanjer bidra ytterligare till att mjuka upp det tabu som fortfarande finns när det gäller otrohet och otrohetssajter.

I Spanien till exempel, har ju kampanjen med den forne kungen Juan Carlos redan lyckats ganska bra; nu har kungen blivit mer mänsklig. Den ena eller andra skandalen, som tidigare hade sopats under mattan - jag kan här nämna elefantsafarin i Afrika för 50.000 EUR - har man gått ut med och publicerat. I bästa fall hade vi där iallafall en liten främjande andel. För Sverige önskar jag, att otrohetssajter en dag blir viktigare än nätdejting och att AshleyMadison blir den största portalen för att knyta nya kontakter i det här landet - även större än de stora dejtingsajterna!

Christoph Kraemer, vi tackar så mycket för denna insiktsfulla och trevliga pratstund och önskar för dig och Ashley Madison det allra bästa!


Intresserad?

Vem har skrivit det?

Margareta Lund
Sedan 2008 övervakar hon online dating scenen i Norden och ses av media som en av de ledande experter på området.

Har du frågor eller synpunkter?
Kontakta henne!

Top