Date: 07. January 2014

Shoutly utmanar krånglig annonsmarknad
Vill skapa möjligheter för nya generationen internetentreprenörer att tjäna pengar

Vi ser en ny generation internetentreprenörer växa upp som skapar välbesökta sajter, bloggar, Youtubekanaler eller Instagram-konton som de kapitaliserar på. Hittills har annonser varit den enda möjligheten att tjäna pengar på sin trafik, men ger ofta dåligt betalt. Nu utmanar Shoutly en krånglig annonsmarknad för att ge fler entreprenörer möjlighet att tjäna pengar genom digitalt innehåll från anslutna innehållsproducenter.


Att tjäna pengar på sin internetpublik är idag ganska krångligt. Traditionella bannerannonser stör det egna budskapet och man har ingen möjlighet att styra innehållet i dem. Oftast vet man inte ens vilken annons som visas. Och inkomsterna blir oftast låga jämfört med trafiken på sajten.

Mer lönsamt än annonsering

Nu lanseras Shoutly - en marknadsplats för digitalt innehåll där internetentreprenörer själva kan välja vilka produkter de vill marknadsföra i sina kanaler. Eftersom man får betalt när en rekommendation leder till försäljning, blir inkomsterna till sajtägaren mycket högre än vid traditionell annonsering, marginaler på 50-75 % är inte ovanliga.

– Till skillnad från bannerannonsering och annan typ av reklam är det upp till Shoutlys användare att konvertera trafik till försäljning och sedan få betalt för det. På så sätt hjälper vi den nya generationens internetentreprenörer att tjäna mer pengar på sin trafik, säger Henrik Wästlund, grundare och VD för Shoutly.

Via Shoutly får man en unik länk att använda i sina kanaler och det är användarens förmåga att sätta annonsen i rätt sammanhang som avgör hur mycket pengar hon eller han tjänar på det. Produkterna man länkar till är digitala, vilket leder till höga marginaler för skaparna, vilket i sin tur ger hög ersättning till marknadsförarna.

Producerande entreprenörer använder Shoutly som försäljningskanal

Det är inte bara de entreprenörer som skapar trafik som tjänar pengar via Shoutly. Genom den prestationsbaserade nättjänsten, kan entreprenörer även sälja informationsprodukter. Det är framför allt e-böcker och guider om bland annat hälsa, träning, rekrytering, nätdejting och personlig effektivitet. Som skapare av en produkt vet man att man behöver få spridning för att öka trafiken och intäkterna.

- Genom att använda vårt affiliatenätverk når du som skapare en hel community av nätentreprenörer som jobbar för att driva trafik till din sida, och du bestämmer då själv vilken provision du vill betala när det leder till försäljning. Med Shoutly skapar vi en marknadsplats mellan entreprenörer som kan driva trafik och entreprenörer som skapar säljbart digitalt innehåll, säger Henrik Wästlund.

Affiliatemarknadsföring väntas globalt omsätta 4 miljarder dollar 2014 men har tidigare varit en säljmodell förbehållen traditionella nätbutiker med stor marknadsföringsbudget. I och med Shoutly får nätets nya innehållsskapande entreprenörer samma säljkraft - att nå ut bland bloggare (så kallade affiliates) och i sociala medier.

Bron: mynewsdesk.com

Liknande nyheter om nätdejting:

Alla senaste nyheter om nätdejting för singlar
Top