Date: 27. October 2015

Den svenska dejtingmarknaden 2015:

De första vinsterna genererade av smartphone-användare


STOCKHOLM 29/10/2015 - För den svenska nätdejtingindustrin råder en stabil ekonomisk konjunktur. Med en total omsättning på 275 miljoner SEK under föregående räkenskapsår fick nätdejtingoperatörerna en euforisk start på 2015. För första gången kunde de även inkassera betydande summor från generationen av smartphone-singlar. Ett annat tema i marknadsanalysen från Dejting-Experten.se: datahackningen av sexdejtingscenen och dess konsekvenser för svenskarnas trohetsvanor.

Smartphone-singlar på spenderingshumör

2014 och 2015 började nätdejtingoperatörerna att reagera på den tekniska och psykologiska aspekten för det växande antalet smartphone-användare som söker en partner på nätet. Betalningsviljan hos singlar som dejtar via mobila enheter är betydligt lägre än via datorns bildskärm. Ändå har operatörerna genom denna åtgärd lyckats att generera en betydande del av omsättningen från användare av mobila erbjudanden. Med en total omsättning på 275 miljoner SEK under 2014, uppnåddes en solid ökning med 5,4 % (14 miljoner SEK) jämfört med föregående år.

Otrogna låter sig inte avskräckas av datahackning

Två giganter bland de internationella sexdejtingportalerna utsattes under sommaren för datahackning: AdultFriendFinder och AshleyMadison. Även om miljontals medlemsuppgifter cirkulerade offentligt på nätet, fortsatte huvuddelen av de svenska sexdejtarna obekymrat sitt sökande efter sexkontakter; antalet registreringar på Ashley Madison var i augusti högre än innan hackningen. Margareta Lund från Dejting-Experten: "Dataintrånget har visserligen skapat många rubriker, men det har inte gjort otrohetssugna i det här landet mer trogna."

Den fullständiga marknadsrapporten för nedladdning

www.dejting-experten.se/presse/naetdejtingmarknaden-se-2015.pdf

Liknande nyheter om nätdejting:

Alla senaste nyheter om nätdejting för singlar
Top