tillbaka
New
Date: 26. June 2011
Dejtingsajt VictoriaMilan
VictoriaMilan tar in nytt kapital för expansion
Uppståndelsen har varit stor kring dejtingtjänsten VictoriaMilan sedan lanseringen i höstas. Nu vill grundaren Sigurd Vedal öka expansionstakten ytterligare:
– Mer kapital ger oss möjlighet att växa snabbare. Det handlar om att skapa en densitet på våra marknader så fort som möjligt.
VictoriaMilan finns redan i en internationell version, men lokal anpassning och lokal marknadsföring är ett måste för att slå sig in bland konkurrenterna.
Sigurd Vedal har själv satsat 5,2 miljoner kronor på att lansera tjänsten sedan starten förra året. Nu förs diskussioner med en första extern investerare. Sigurd Vedal kvarstår dock som dominerande ägare även efter den planerade nyemissionen: – Jag tänker inte ge upp kontrollen över företaget.
Värderingen baseras på varumärkeskännedom och prognoser om framtida intäkter, men redan nu finns ett intäktsflöde som är intressant att räkna på. Värderingen ligger på 50 miljoner kronor trots att det gått mindre än nio månader sedan premiären.
– Antalet användare har överträffat våra vildaste förväntningar, säger Sigurd Vedal.
VictoriaMilan finns nu i Norge, Sverige, Danmark och Spanien, som är det senaste landet där tjänsten lanserats i en lokal version. Bolaget har som mål att gå in på ytterligare 3 marknader i höst. Det vill säga så fort emissionen är avklarad. Hur många användare tjänsten har totalt är hemligt, men i Sverige har man precis gått ut med att man har passerat 120.000 användare. I Danmark är man uppe i 68.000 aktiva medlemmar och i Spanien nådde man 25.000 användare redan under den första månaden.
Intäkterna kommer när användarna tecknar prenumerationer för att få tillgång till tjänstens olika funktioner. Sigurd Vedal beskriver sig själv som en lyckligt gift småbarnspappa. Förra sommaren hade han konton på 20-30 olika dejtingtjänster, inte för att söka en ny partner utan snarare för att analysera marknaden och konkurrenternas strategier. Han såg en öppning på marknaden för en dejtingtjänst som profilerar sig mot personer i fasta relationer. Inriktningen är en stor del av förklaringen till uppmärksamheten kring VictoriaMilan, som har fått kritik för att försöka tjäna pengar på otrohet.
Sigurd Vedal tycker att kritiken är överdriven:
– Vi vet att en stor andel av de som använder vanliga dejtingsajter är gifta eller lever i fasta förhållanden. Det är ett kundsegment som redan är etablerat så vår tjänst är en naturlig utveckling av branschen.
– Jag tror inte heller att någon lockas att vara otrogen bara för att vår tjänst finns. De kanske redan har tagit steget att flörta eller ha en affär. Ingen som är nöjd med sin nuvarande relation kommer till oss, säger han.
Enligt VictoriaMilans Sverige-chef Dominika Pezcynski är fördelningen mellan könen hos användarna 70 procent män och 30 procent kvinnor.
– Detta har ingenting att göra med att män är mer otrogna än kvinnor – tvärtom – det finns statistik som visar på motsatsen. Däremot är män ofta snabbare med att vilja pröva på nya Internettjänster än kvinnor och därför tar det lite tid efter lansering innan man har en jämn könsfördelning, säger hon.
Redan i sommar räknar VictoriaMilan med att fördelningen män och kvinnor ligger på 60/40.
Fonte: realtid.se