tillbaka

Intervju

Victoria Milan

Intervju med:

Sigurd Vedal Grundaren av VictoriaMilan.se

fra 09.07.2014



Intresserad?

Den norska otrohetssajten Victoria Milan grundades 2010 av Sigurd Vedal och blev snabbt den största plattformen för affärer och snedsprång i Skandinavien. Under 2012 lanserades sajten sedan i Sverige - och här hittade mer än 80.000 otrohetsvilliga sin väg till Victoria Milan. Numera har denna otrohetsportal totalt över 3,9 miljoner medlemmar i mer än 30 länder.

Vi talade med Sigurd Vedal om de unika funktionerna som utmärker Victoria Milan bland andra otrohetssajter och om hur det går för denna norska export i utlandet...

Victoria Milan vill även här i Sverige hjälpa människor som är gifta, men som saknar passion och äventyr i sitt liv.

Sigurd Vedal, förser Victoria Milan världen med något nytt, som hittills har fått för lite uppmärksamhet?

Sigurd: Definitivt. Victoria Milan blomstrar och sprider sig otroligt snabbt i nya länder. På 4 år har medlemsantalet stigit från 0 till nästan 4 miljoner. Victoria Milans framgång visar tydligt att vi tillgodoser många människors behov. Det finns fortfarande så mycket mer att uppnå, och det inspirerar mig varje morgon till att sätta upp nya mål och arbeta mot dessa.
Den uppmärksamhet som Victoria Milan får av samhället, visar att människor på grund av lust och passion söker sig utanför sitt fasta förhållande. Man har väntat på en plattform som erbjuder just detta, där allt hanteras diskret och konfidentiellt, utan att förstöra det förhållande man har.

Vilken image borde temat otrohet och otrohetssajter ha i det offentliga?

Sigurd: En utomäktenskaplig affär blir allt vanligare, och det är en bra sak. Att ha en affär betyder inte att du inte älskar din partner, eller att du vill avsluta din relation. För många par är det helt enkelt en frisk fläkt, som hjälper till att skapa mer passion i det fasta förhållandet. I slutändan lever vi bara en gång och så länge du ser till att allt sker diskret och konfidentiellt, så behöver inte din familj och ditt förhållande belastas.

VictoriaMilan:

Dejtingtjänst för gifta och de som befinner sig i ett fast förhållande och söker ett hemligt/konfidentiellt förhållande.

Du är känd som en familjefar och "lyckligt gift". Hur förbinder du privatlivet med ditt arbete på Victoria Milan, som så uppenbart uppmuntrar gifta människor att använda sig av otrohetssajter?

Sigurd: Vi övertalar ju ingen till att ha en affär. Beslutet fattas individuellt och vanligtvis långt innan de registrerar sig på vår hemsida. Vår roll är att erbjuda en konfidentiell och diskret plattform, som bidrar till att våra medlemmars äventyr kan hållas hemliga. Till skillnad från en tanklös, spontan affär blir familjer och partners tack vare Victoria Milan inte inblandade och risken för att bli sårad är lägre. Vi erbjuder helt enkelt bara den rätta atmosfären.

Vad tror du har lagt själva grunden för Victoria Milans framgång?

Sigurd: Internet blir allt viktigare i samhället. Både nya vänner, kärleksförhållanden och hemliga älskare hittar man även i Sverige ofta på nätet, bland annat på sociala nätverk. Och tack vare tekniken, rör sig affärer mer och mer från verkliga sociala mötesplatser som barer eller klubbar, till otrohetssajter som Victoria Milan. En affär som uppstår via nätet kan skötas anonymt och diskret.

Är även singlar välkomna på din sajt?

Sigurd: Våra användare har all slags relationsstatus. Målgruppen för Victoria Milan är dock helt klart: par som är i ett förhållande eller äktenskap, men som saknar passion och äventyr i sitt liv. Människor som söker en affär för att de vill kunna leva ut sin lust igen. Man saknar ett aktivt sexliv, men vill varken skada eller avsluta sitt fasta förhållande - detta är inställningen hos medlemmarna på Victoria Milan.

Victoria Milan är en norsk dejtingsajt, som snabbt har blivit marknadsledande i Skandinavien. Finns det en signifikant skillnad mellan Norge, Sverige och Danmark?

Sigurd: Skandinavien är definitivt vår största marknad, även om vi ökar allt mer i länder som Spanien, Belgien och Holland. På tal om skillnad: det finns naturligtvis istället mer gemensamma nämnare.

Vilka gemenskaper har då de skandinaviska Victoria Milan-medlemmarna?

Sigurd: Kvinnor, vare sig de är från Sverige, Danmark och Norge, gillar att älskaren har humor, medan män på Victoria Milan helst går rakt på sak och föredrar oralsex. Hos kvinnor från Norge och Danmark står inte bara erotik högst på listan vid sökandet efter en affär, utan även sexighet; medan svenska kvinnor hellre föredrar "ren" sex.

Vårt tips: Förbind de olika preferenserna med varandra, så blir alla glada.

Sigurd: Alla medlemmar är olika och har sina personliga behov. Vi erbjuder en detaljerad profil där man kan ta upp alla sina intressen och preferenser, och man får då inblick i en mängd information.

Victoria Milan är inte bara aktiv i Europa, utan i hela världen - från Australien till Hongkong och Sydafrika. Låt oss tala om era europeiska medlemmar: I vilket land har ni snabbt kunnat bli framgångsrika, och var är det svårare?

Sigurd: Vår sajt är redan aktiv i 33 länder över hela världen och i Europa är den mest framgångsrik i Sverige, Finland, Danmark, Spanien, Belgien, Holland och Polen.

Vi trodde att Polen skulle vara en svår marknad för vår service, på grund av att 95% av befolkningen är katolsk, men istället blev Victoria Milan snabbt ett namn på allas läppar. Efter den första dagen hade vi 10.000 nya registreringar. Under den första veckan steg siffran till 20.000 och idag är antalet medlemmar tre gånger så mycket.

Schweizarna är kända för att vara väldigt öppna och toleranta när det kommer till erotiska äventyr  och otrohetssajter - kan du bekräfta detta?

Sigurd: Vi följer inte våra medlemmar in i sovrummet, men vår statistik visar att så mycket som hela 45% av kvinnorna söker sex och erotik. Cirka 30% säger att de tänder på oralsex. Siffrorna ligger mycket nära de manliga uppgifterna, där 45% söker sex och erotik och 39% vill ha oralsex. Det är definitivt mer än i andra europeiska länder.

Precis som i Polen, är även Spanien mycket katolskt. Vilken roll spelar tron - påverkar religion och religiositet antalet affärer?

Sigurd: I Spanien är långt ifrån alla människor strängt religiösa. I själva verket är Spanien en av våra viktigaste marknader. Enligt en undersökning med 6.000 medlemmar var 83% troende, men inte aktivt praktiserande.

Victoria Milan påminner om en nätdejtingsajt från Kanada. Det finns bilder som är mycket lika och man skulle nästan kunna tro att Victoria Milan har använt den sajten som förebild?

Sigurd: Är detta sant eller vad är din åsikt? Vi gör inga uttalanden om konkurrensen. Man kan snabbt se att vi är väldigt olika, och att det bara finns en av oss på marknaden. Ta själv en titt på sajterna och bilda sedan din egen uppfattning (han ler).

Vad säger konkurrenterna på andra otrohetssajter? Känner de sig smickrade eller snarare utmanade?

Sigurd: Som sagt - inga uttalanden om våra konkurrenter, det är inte vår typ av profilering. På Victoria Milan ser vi konkurrens som en utmaning och försöker varje dag att uppnå något nytt.

Trots det, en sak till: Precis som konkurrensen använder sig Victoria Milan av provokativa reklamskyltar med foton av kända människor. I Belgien gjorde ni den kungliga familjen till ambassadörer för ert budskap. Affischerna förbjöds efter 48 timmar att visas i offentligheten, eftersom kungahuset inte var särskilt roade. Vilken djupare innebörd har dessa marknadsföringsåtgärder, och vad hoppas ni att vinna med detta?

Sigurd: Vi vill visa vad Victoria Milan har att erbjuda: maximal diskretion, anonymitet, sekretess. Kändisar får mycket uppmärksamhet, är ständigt i rampljuset och bevakas av journalister. Det är precis dessa människor som vet hur mycket en hög grad av diskretion betyder, vilken på Victoria Milan är helt självklar. Vi vill att folk ska förstå vår produkt och vår idé. Detta uppnås bäst, genom att man använder sig av något välbekant som ingen kan undgå att lägga märke till. Hittills har vi varit mycket framgångsrika med denna typ av marknadsföring.

Vi delar med oss av våra värderingar och får bästa möjliga uppmärksamhet, det är precis vad reklam handlar om. Att ses och förstås.

Victoria Milan beskriver sig själv som en "kontroversiell, omtalad plattform för otrohet." Är det, vad ni vill kommunicera med era reklamskyltar?

Sigurd: Victoria Milan är ett samtalsämne i många länder. Jag är säker på att det inte beror på vår slogan, utan på vårt koncept. De värderingar som vi delar med våra medlemmar och det sätt på vilket vi sätter deras behov först, uppmärksamheten i media... allt det är en del av vårt koncept. I slutändan är vår service bara annorlunda, mer kontroversiell helt enkelt.

Vi får mycket uppmärksamhet, men jag är säker på att världen helt enkelt reagerar på att aktiviteter som tidigare skedde "offline" nu allt mer rör sig i riktning "online". Och man ska aldrig glömma, att vi fungerar precis så som folk förväntar sig av oss. Detta är också anledningen till att vi ständigt får nya medlemmar och att vårt företag kan växa.

Jag  tror att en passionerad affär kan vara bra för ett förhållande.

Hur skiljer sig Victoria Milan från andra otrohetssajter, vad är det speciella och unika säljargumentet - har Victoria Milan en europeisk struktur, eller särskilda funktioner och egenskaper?

Sigurd: Victoria Milan vill även här i Sverige hjälpa människor som är gifta men som saknar passion och äventyr i sitt liv. Genom att inleda en hemlig affär och sköta det hela diskret, kan man få uppleva passion och kanske återupptäcka sitt fasta förhållande därhemma.

Cirka 40% av medlemmarna på traditionella dejtingsajter ljuger om sin förhållandestatus, eftersom de skäms eller är rädda för att ange sin verkliga status och avslöja att de söker en sexdejt. Victoria Milan erbjuder precis rätt tjänst för att fylla denna lucka på marknaden. Vi har en säker plattform, där man kan träffa likasinnade människor som söker en hemlig, diskret och rationell affär.

Victoria Milan är annorlunda än andra dejtingsajter, för att vi lägger ner mycket uppmärksamhet på våra kvinnliga medlemmar och för att sajten är så lätt att använda. Vi erbjuder en service med 100% sekretess och anonymitet, såsom funktionen där man kan ladda upp suddiga bilder. Detta inkluderar även anonyma profiler, automatisk utloggning, och en panikknapp som omdirigerar dig till en annan webbplats så fort någon kommer in i rummet som inte bör se var du surfar.

Hur kom du på namnet Victoria Milan?

Sigurd: Som sagt, är det viktigt för oss på Victoria Milan att framför allt våra kvinnliga medlemmar känner sig bekväma. Med namnet vill vi visa, att både vår image såväl som vår service är lika anpassad för kvinnor som för män. Våra kvinnliga medlemmar inser snabbt att man kan känna sig trygg på Victoria Milan, och att vi förutom diskretion och anonymitet också lägger stor vikt på ett respektfullt beteende bland användarna. Vår slogan är väldigt rak och tydlig.

Kan du beskriva en standardmedlem? Har ni många par som lever i en öppen relation eller är de flesta otrogna och utnyttjar den sekretess som Victoria Milan erbjuder?

Sigurd: Våra interna uppgifter visar att de flesta av medlemmarna är ute efter en hemlig affär. Naturligtvis finns det också par där båda är medlemmar och har ett öppet förhållande, men det är inte majoriteten. Öppna förhållanden är fortfarande nästan lika fördömda som en hemlig affär i det svenska samhället.

Dessutom är ett öppet förhållande en helt annan sak, än en gift person som har en affär. Jag förstår båda situationerna, och tror att en passionerad affär kan göra ett fast förhållande gott och att det inte nödvändigtvis behöver betyda slutet på det.

Sigurd Vedal, tack så mycket för denna intressanta intervju. Vi önskar dig allt gott och fortsatt framgång för Victoria Milan.


Intresserad?

Vem har skrivit det?

Margareta Lund
Sedan 2008 övervakar hon online dating scenen i Norden och ses av media som en av de ledande experter på området.

Har du frågor eller synpunkter?
Kontakta henne!

Top